076 549 84 21
Toon alle items

Zoals zo velen heb ik ook mijn goede voornemens en zoals zo velen wil ik fitter en gezonder gaan leven. Het is inmiddels zo’n 7 jaar geleden dat ik iets aan sport heb gedaan, ik voel me redelijk vastgedraaid. Tijd om dit patroon te doorbreken. Ik begin met de zoektocht naar iets dat me aanspreekt, vroeger was het simpel; aerobics. Nu is er zoveel keus dat ik niet direct gemotiveerd word om actie te ondernemen. Toch maar iets zoeken dat op good old aerobics lijkt. Een klasje met opzwepende muziek en feel good talk door de head set schallend geeft me voldoening, is mijn verwachting. Ik gok op het plezier dat ik beleef aan deze les. 

Spontaan loop ik binnen bij verschillende sportscholen in de buurt. Bij de eerste moest ik wachten en ontving ik een standaard verhaal over alles wat ze aanbieden en de bijbehorende abonnementen. Ze zouden me de week daarop bellen of ik een proefles wilde volgen. Daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Ik heb daar geen onverdeeld positieve indruk aan over gehouden.

Op naar de tweede sportschool. Ik zie bij binnenkomst lachende gezichten en word vriendelijk en direct te woord gestaan. Ik leg uit dat ik op zoek ben naar ‘iets met zweten, zonder spierballen’ maar nog niet weet welk aanbod bij me past. Een prettig gesprek later kom ik tot de conclusie dat ik er nu al zin in heb! Ik heb alle informatie die ik nodig heb, kreeg alle aandacht ondanks de drukte, weet wat ik kan verwachten en bij vertrek word ik nog steeds bij mijn naam genoemd. Dit gesprek ging over mijn vraag, niet over hun aanbod.

In het bedrijfsleven komen dergelijke praktijken ook voor. Onder het mom van klantgerichtheid wordt me zoveel keus geboden, dat ik als klant een averechts effect ervaar van alle mogelijkheden. Wat is er gebeurd met helderheid en ‘keep it simple’? Alle informatie die je nodig hebt kun je online vinden. Waar baseer ik dan nog mijn keuzes en koopgedrag op?Klantgerichtheid

Ik ben op zoek naar de optie die voor mij zuiver is en me oplevert wat ik wil, het liefst nog met een prikkel tot nieuw perspectief dat bij me past. Aanbod dat bol staat van de spierballen in taal en uiting maken niet de indruk die mij over de streep halen. Wat ik zoek is ruggengraat, doen wat we afspreken; eerlijk en open communicatie; van elkaar leren; kansen geven en krijgen, beiden sterker worden.

Ben ik hierin zelf feilloos? Nee. Gelukkig verkeer ik in een omgeving waar ik van kan leren,  die openstaat om zelf ook te groeien. Klantgericht zijn is voor mij op basis van vertrouwen leveren wat je belooft, wat de ander nodig heeft, een bredere blik werpen op de situatie dan de initiële vraag en als het nodig is ook nee zeggen. Helderheid, eenvoud. Niet teveel toeters en bellen aan de oplossing hangen.

Dat vraagt discipline en conditie opbouwen. Net als in de sportschool. 

Ben benieuwd, woensdag staat mijn eerste les gepland. Ik heb er zin in, lekker zweten!


Verschoor & Oudshoorn, januari 2015 - Maartje Jonkers

 

Reageren? Neem hieronder contact op.

Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Ongeldige invoer
Invalid Input