076 549 84 21
Toon alle items

Als specialist in de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties hechten wij een groot belang aan het fundament van iedere professional; persoonlijke effectiviteit. Professionele doelen stellen en doorgaan tot deze zijn bereikt, hoort daar ook bij. Werk je teveel vanuit de losse pols, op de automatische piloot en word je gedreven door de korte termijn, dan is de kans groot dat je jouw doelen niet gaat bereiken.

Een solide basis aan kennis- en vaardigheden over timemanagement is dan zeer behulpzaam. Als mensen zijn wij gehecht aan patronen en is het maar moeilijk om ons gedrag te veranderen. Zo hebben we ook allemaal onze patronen als het gaat over onze tijd en de dingen die we daarbinnen willen doen. Een veelgehoorde klacht is dat de waan van de dag regeert. Ook kunnen wij maar slecht tegen externe prikkels en nemen juist deze in de huidige tijd alsmaar toe. Werk daarom vanuit de basisprincipes van timemanagement en giet daar je eigen saus overheen. De volgende basiskennis kan je hierbij helpen.

Het basismodel voor timemanagement

Basis Timemanagement

We willen per definitie meer doen dan de tijd ons toestaat. Het meest belangrijk in timemanagement is dat je keuzes maakt. En de meest eenvoudige manier om dat te doen is door iedere taak in te delen op belangrijkheid en urgentie. Wanneer je dit doet, zie je vrij snel wat als eerst gedaan moet worden en of jijzelf wel degene bent die het moet doen?

Nadat je hier je werkportefeuille op indeelt, komt het aan op jouw eigen vermogen om de taken die jij moet doen effectief en tijdig te volbrengen. Hiervoor hebben we een lijst met uitgangspunten en praktische tips opgesteld waarvan wij vinden dat je ze minstens één maand moet proberen. Niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar zie het als een speeltuin waarbij je per keer een nieuw toestel uitprobeert.

Onze tips en tricks 

  • Stop met multi-tasken en ga serieel mono-tasken. Het is bewezen dat je meer tijd en energie kwijt bent wanneer je meerdere dingen tegelijk doet. Werk zaken 1 voor 1 af en zorg ervoor dat je geen afleiding hebt.
  • Leg al het werk in een kast en pak alleen eruit waar je aan gaat werken.
  • Werk op een leeg bureau zodat je focus houdt.
  • Zet alle meldingen op telefoons en computers standaard uit. Jij bepaalt wanneer je informatie ophaalt, niet je telefoon of computer.
  • Controleer je e-mail maximaal 3 keer per dag en doe dit de eerste keer niet voor 10.30 uur. Als je aan het begin van de dag meteen je mail controleert gooi je meteen je planningin de war.
  • Gebruik de ochtend om te denken en geconcentreerd werk te doen, gebruik de middag voor interactie en doe-dingen. Dit is efficiënter qua energie en focus.
  • Ga vroeg naar bed en sta vroeg op. ‘s Avonds werken levert weinig tot niets op.
  • Maak een lijst met taken die jij nu doet maar die je wil delegeren. Gebruik hiervoor de vraag MOET IK DIT NU DOEN? Als je delegeert, spreek duidelijk af wat het doel is en wanneer je dit terug wil krijgen van de medewerker.
  • Werk met spreekuren voor de mensen die je nodig hebben. 2 keer per dag maximaal 45 minuten. Voed je collega’s op zodat ze weten dat ze niet storen buiten deze tijden om.
  • Zorg dat je alle vragen die je van je mensen krijgt met JA of Nee en A of B kan beantwoorden. Dit houdt in dat ze vooraf nadenken wat ze van je willen en dat ze zelf met oplossingen en keuzemogelijkheden komen in plaats van problemen en open vragen.
  • Bereid je werkdag de avond van tevoren voor. Zo ga je met een leeg hoofd naar bed en slaap je beter. Ook geeft het betere focus op de dag zelf. Plan altijd 1 ding wat je kan afronden, dat geeft succes beleving.
  • Werk in je planning met een weekritme, dus vaste onderdelen op vaste dagen. Dit zorgt ervoor dat je aan alle belangrijke zaken toekomt en dat er geen dingen vooruit geschoven worden.
  • Ga voor belangrijke taken niet op een openbare plek zitten, dan wordt je te snel afgeleid.
  • Plan ‘bruto’-tijd. Een uur is geen uur maar 1,5 uur. Denken en uitwerken kost ook tijd.
  • Gebruik je hoofd om te denken, niet om te onthouden. Neem iedere dag een ‘denk’werk mee in je hoofd (strategisch thema of complex probleem), maar schrijf alles wat je nog moet doen gewoon op.
Zo, nu kan je vooruit met jouw timemanagement. Lukt het daarna nog steeds niet? Dan zijn er waarschijnlijk (onbewuste) hardnekkige denk- en gedragspatronen die jou van succes houden.
 
Wil je verder verdiepen en sterker worden in je professionele basisvaardigheden? Neem dan contact op voor persoonlijk advies.
 
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Ongeldige invoer