076 549 84 21
Toon alle items

Online versus offlineIk ben begonnen met het bijhouden van een huishoudboekje. Lekker ouderwets, maar dan wel online in een app op mijn tablet. Uit pure nieuwsgierigheid wil ik wel eens weten wat ik nu eigenlijk precies doe met dat loon wat elke maand netjes op mijn rekening wordt gestort. Wat meer ‘gevoel’ krijgen bij de digitale getallen die ik voorbij zie komen, als ik mezelf weer eens te buiten ga in de online webshop van de Bijenkorf. Die specifieke rekeningen ervaar ik namelijk toch als een stuk positiever dan die van de belastingdienst. Bovendien voelt het via een app op mijn telefoon soms even gemakkelijk als het uitgeven van mijn nepgeld tijdens een spelletje Monopoly. Maar waarom laat ik mij eigenlijk toch verleiden tot subjectiviteit en praat ik bepaalde uitgaven goed voor mezelf? Blijkbaar ligt dat antwoord niet in het getal achter het euroteken, maar aan de situatie.

De sleutel zit hem daarnaast in het kunnen zien, voelen en ervaren. Bijvoorbeeld door, heel concreet, contant geld in je portemonnee te hebben zitten en niet ergens digitaal in cijfers op je beeldscherm te zien staan. En als dit al voor iets simpels als geld telt, dan moet dit bij mensen toch helemaal van toepassing zijn? Zo geldt dat voor werknemers ook; zij beschikken over persoonlijke kenmerken, die in verschillende situaties meer of minder waard zijn. Persoonlijkheid, drijfveren en voorkeuren zijn allemaal te meten met online in te vullen persoonlijkheidsvragenlijsten. Ook wij maken gebruik van betrouwbare en valide instrumenten, die middels zelfbeoordeling een beeld schetsen van een persoon. Deze informatie biedt ons input om iemands professionele profiel in kaart te brengen en zicht te krijgen op persoonlijke kwaliteiten en ontwikkelpunten.

Mensen zijn echter niet te vangen in puur getallen. Digitale scores zijn in onze ogen dan ook niet voldoende om de vertaling te kunnen maken naar de praktijk. Dit is namelijk sterk afhankelijk van de context. Door het online invullen van vragenlijsten te combineren met een gesprek en daadwerkelijk contact, kan er inzicht worden gegeven in de échte match tussen een persoon en een functie. Er wordt dieper ingegaan op de invloed van externe factoren, zoals organisatiecultuur, collega’s of recente ontwikkelingen die iemand – wellicht in de privésfeer – heeft doorgemaakt. Doordat testresultaten gezamenlijk met een professional worden doorgenomen, wordt getest hoe bepaalde persoonlijkheidskenmerken zich vertalen in gedrag. Bovendien wordt het zelfbeeld van de kandidaat zorgvuldig uitgevraagd en wordt er ook inzicht verkregen in diens communicatieve vaardigheden. Daarnaast worden eventuele discrepanties op objectieve wijze onderzocht en wordt de sociale wenselijkheid significant verlaagd. Het invullen van vragenlijsten is immers een zelfbeoordeling. En afhankelijk van persoonlijkheid en situatie, hebben mensen nu eenmaal wel eens de neiging om zichzelf te over- of onderschatten. Het ontvangen van directe feedback draagt verder bij aan de ontwikkeling van een gezond en correct zelfbeeld en vormt de basis om verdere stappen in de juiste richting te kunnen zetten. Getallen geven dus informatie, maar met kennis van de redenen erachter en het effect op je gedrag, kun je daadwerkelijk koers bepalen en bewuste keuzes maken.

Ik heb inmiddels een stuk beter inzicht in mijn financiën en ben achter nóg iets gekomen; hoe meer inzicht, hoe meer controle. En hoe meer controle, hoe meer rendement. Met dat geld wat ik uitgespaard heb ga ik mezelf, heel bewust, trakteren op een last minute vakantie.  En ben ik er daarna weer helemaal klaar voor om een bijdrage te leveren aan het in hun kracht zetten van professionals. Zodat zij de juiste keuzes maken, meer energie en bevlogenheid ervaren en er ruimte ontstaat voor nieuwe uitdagingen of creatieve uitspattingen. Want dát is uiteindelijk het einddoel. 

Verschoor & Oudshoorn, september 2015 - Veerle van Nes

 

Wilt u reageren op deze blog? Neem hieronder contact op met Veerle.

Foto Veerle

Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn hierop van kracht.