076 549 84 21
Toon alle items

Veerkracht is een belangrijk en veelvoorkomend thema. Logisch, want het is jouw fundament als professional. Er komt gedurende jouw werkleven nogal wat op je af en er wordt veel van je gevraagd. Hoe houd je je staande en ga je daarmee om? En hoe blijf je duurzaam inzetbaar? Dat zijn vraagstukken die te maken hebben met veerkracht. Het gaat over incasseren en terugveren. In dit artikel nemen we je mee in wat veerkracht is, het belang ervan en de onderdelen waar veerkracht in onze visie uit bestaat.

Verschoor & Oudshoorn beschouwt veerkracht als de basis van het vijf krachtenmodel. Veerkracht is letterlijk het fundament waar de rest van jouw huis op gebouwd wordt. Het fundament is dus minder zichtbaar, maar wel essentieel. Hoe steviger je fundament, hoe meer je daarop kunt bouwen. En hoe groter je ambitie, hoe steviger je dit fundament wil hebben. Je kunt veerkracht beschouwen als je schokdempers. Zijn die goed gesmeerd - niet te stug en niet te soepel - dan kun je hard rijden. Hoe ruiger het terrein, hoe beter jij je schokdempers moet onderhouden.

Veerkracht is het vermogen om met tegenslag en weerstand om te gaan en mentaal en fysiek te blijven functioneren onder druk. In ons leven krijgen we continu te maken met indrukken. Van buiten en van binnen. Dit heeft impact op jou. Jouw veerkracht bepaalt hoe veel impact en hoe je ermee omgaat. Veerkracht bestaat in onze visie uit 5 componenten.

Zelfvertrouwen is een belangrijk onderdeel van veerkracht. Dit gaat over hoe jij jezelf ziet en hoeveel vertrouwen je hebt in je eigen vaardigheden. Zelfvertrouwen heeft te maken met self-efficacy, locus of control en jouw mindset. Self-efficacy gaat over de mate waarin je jezelf in staat ziet om bepaalde taken op je te nemen en deze taken tot een goed einde te brengen. Makkelijker gezegd: geloof je dat jouw inspanning voor een taak tot een goed resultaat leidt? Locus of control heeft te maken met waar je de dingen die in je leven gebeuren aan toeschrijft. Wie of wat houd jij verantwoordelijk voor je prestaties? Presteer je door jouw eigen vaardigheden of gedrag of ligt het buiten jezelf? Als je die deadline niet haalt, aan wie ligt dat dan? Komt het door onduidelijke mails, jouw collega’s, het weer of had je zelf ook invloed? Maar ook: als je successen hebt geboekt, was dat geluk, of heb jij het gewoon heel goed gedaan? Ook jouw mindset heeft impact op jouw zelfvertrouwen. In hoeverre sta je jezelf toe om fouten te maken? Denk je in kansen of moeilijkheden? Herken je je meer in een growth of fixed mindset? Als je self-efficacy, locus of control en mindset goed inzet dan heb je een realistische kijk op jezelf. Je kent je goede en slechte kanten, je weet wat je kan en wat niet. Je weet ook wat er binnen je bereik ligt om nog te ontwikkelen. Je vertrouwt erop dat je inspanning bijdraagt aan het gewenste resultaat. En je kunt helder zien wat jouw aandeel is geweest, wat je een volgende keer anders kunt en moet doen. Een realistisch zelfbeeld en oog voor je eigen verantwoordelijkheid en invloed op je omgeving is een gezonde basis om je verder te ontwikkelen.

Hoe je omgaat met stress is bepalend voor je veerkracht. Er zijn verschillende strategieën om met stress of spanning om te gaan en de ene strategie werkt beter dan de ander. Als professional heb je altijd een keuze over hoe je omgaat met stress. Dat kan op een actieve manier of op een passieve manier. Oftewel: neem je het heft in handen of laat je het zijn beloop? Beide kunnen effectief zijn. Als je invloed hebt op de oorzaak van de stress, dan is een rationele, oplossingsgerichte stijl handig. Heb je geen invloed, dan valt er niet veel op te lossen en kan je beter aandacht besteden aan hoe je het beste om kan gaan met emoties die je erbij voelt. Hoewel je een keuze hebt, voelt dat niet altijd zo. De kunst is dus om je bewust te zijn van jouw gedrag tijdens stress en te reflecteren of je ermee verder komt. Het is super nuttig om te weten wat bij jou stress veroorzaakt en hoe je daarop reageert. Als je weet welke gedachten, gevoelens en gedrag bij jou tevoorschijn komen, dan kan je ook aan deze knoppen draaien om jezelf bij te sturen en je stress te verminderen.

Het onderhouden van je energie is ook een component van veerkracht. Hoe fit je je voelt kan bepalend zijn in hoe je een situatie interpreteert en oppakt. Veel mensen vragen ontzettend veel van zichzelf en willen een continue stroom aan energie. Dat is helemaal niet mogelijk! Het is normaal om pieken en dalen te hebben in je energie gedurende een dag. Daarom is het van belang om inspanning en ontspanning af te wisselen. Hoe (vaak) ontspan je en doe je dat bewust? Wat is voor jou een gezonde balans tussen werk en privé? En ben je over het algemeen ontspannen in je houding? Als je zorgt dat je accu goed oplaadt, heb je steeds de juiste hoeveelheid energie voor je dagelijkse werkzaamheden, en meer! Je kan een tegenslag als uitdaging zien en net dat beetje extra geven. En na een beetje extra, doe je daarna een beetje minder.

Het vierde component van veerkracht is emotionele stabiliteit. Dit gaat over de mate waarin druk van buiten en van jezelf invloed hebben op je gevoel en of je die emoties kunt sturen en beheersbaar houdt. Dat betekent níet dat je als een robot door het leven gaat. Voor jouw welzijn is het juist belangrijk om emoties toe te laten. Emoties hebben een signaalfunctie voor jezelf en anderen, ze horen erbij en maken het leven interessant. De kunst is om jouw emoties te herkennen, te erkennen en beheerst te uiten. Het maakt je krachtig als je aangeeft wat iets met je doet, het maakt je minder krachtig als je je steeds compleet laat meeslepen en je verliest in jouw emotie. Laat de pieken en dalen toe en ga daarna terug naar de basis. Emotionele stabiliteit heeft ook te maken met hoe jij naar het leven kijkt: is bij jou het glas halfvol of halfleeg? Stel je je waarnemend of oordelend op, ten opzichte van jezelf en anderen? Als je een neutrale of positieve grondhouding hebt, erger je je niet snel aan anderen of aan situaties en kun feedback of kritiek makkelijk incasseren. Bewust zijn van jouw emoties, deze een plek geven en met rust kenbaar maken is de kern.

Als laatste benoemen we aanpassingsvermogen als component van veerkracht. Dit gaat over flexibel zijn op het moment dat het lastig wordt, maar tegelijkertijd ook stevig zijn en trouw zijn aan je eigen normen en waarden. Je zoekt naar een goede balans in niet teveel en niet te weinig aanpassen. Met alle winden meewaaien is makkelijk voor je omgeving, maar niet fijn voor jou. Altijd vasthoudend je eigen koers varen is lekker duidelijk en onafhankelijk, maar je wordt er ook rigide van en dat maakt het lastig om met je te werken. De kunst is om flexibel te zijn met voldoende respect voor wie je bent en wat je wil, met oog voor je omgeving en je doel. Dat vraagt soms om vertragen om daarna te kunnen versnellen. Een goed aanpassingsvermogen vraagt dus om reflectie: kom ik met mijn gedrag dichterbij het doel? Als je elke keer hetzelfde doet, krijg je wat je altijd kreeg. Als je merkt dat je niet verder komt en elke keer tegen hetzelfde aanloopt, dan heb je de keuze om van stijl of aanpak te wisselen. Dan ben je effectief bezig.

De kern: het bouwen en onderhouden van jouw fundament is cruciaal voor goede werkprestaties en werkplezier. Het is dus zinvol om stil te staan hoe het ervoor staat met jouw veerkracht en hoe je je hierin verder kan ontwikkelen. Dat hoef je niet alleen te doen, wij kijken natuurlijk graag met je mee! Met een assessment krijg je zicht op jouw veerkracht, met sterke en zwakke punten. Met onze krachttrainingen kan je gericht met deze punten aan de slag. Met de training Grip op stress leer je omgaan met stress. De training Energiemanagement legt de focus juist meer op zelfzorg: hoe houd je je energie op peil? Als je wil werken aan je emotionele stabiliteit en zelfvertrouwen, dan is Inner Fundamentals wat voor jou. Met Jouw Kompas verdiep je je in jouw waarden en leer je hoe je op basis daarvan jouw keuzes te maken. Tijdens FLOW test je je aanpassingsvermogen: je ervaart hoe sterk je fundament staat en hoe je deze jezelf telkens uit kan blijven dagen. Deze trainingen sluiten goed op elkaar aan en kan je ook als jaarprogramma volgen. Wil je liever 1 op 1 aan de slag? Wij bieden ook stresscoaching aan! Mogelijkheden genoeg dus, twijfel je? Neem dan zeker contact met ons op!

 Verschoor & Oudshoorn, septemeber 2022 - Karen Kustermans

Reageren? Laat hieronder je gegevens achter. Dan nemen wij contact met je op.

Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht
Dit veld is verplicht